Leertijd uitbreiding

Leertijduitbreiding betekent dat leerlingen extra tijd krijgen om mee te doen aan verschillende activiteiten. Denk aan kunst en cultuur, sport en spel, wetenschap en techniek, natuur en milieu, maar ook aan taal en rekenen.

Het doel hiervan is vaak om leerlingen te ondersteunen die thuis minder met deze onderwerpen in aanraking komen. Soms ligt de nadruk vooral op taal en rekenen, maar vaak gaat het ook om het verbreden van hun kennis van de wereld. Het idee is dat leerlingen ervaringen en kennis opdoen die kinderen van hoger opgeleide ouders meestal al van huis uit meekrijgen.

Op onze school krijgt leertijduitbreiding vorm door een breed aanbod van vakken. Zo ontdekken leerlingen in de lessen theater hun creativiteit en leren ze presenteren en samenwerken. Bij dans ontwikkelen ze ritmegevoel en lichaamstaal. In techniek gaan ze zelf onderzoeken, bouwen en uitproberen, terwijl ze bij groen leren over natuur en milieu, bijvoorbeeld door tuinieren en duurzaam omgaan met de omgeving.

Ook bewegen en persoonlijke ontwikkeling krijgen veel aandacht. In judo oefenen leerlingen discipline, respect en samenwerking. Bij filosofie denken ze samen na over grote en kleine levensvragen. Met weerbaarheidstraining bouwen ze aan zelfvertrouwen en leren ze omgaan met hun emoties. Tot slot ontdekken ze in Leren Leren hoe ze slimmer en effectiever kunnen leren, bijvoorbeeld door te plannen, zich te concentreren en informatie beter te onthouden.

Daarnaast kan leertijduitbreiding ook gericht zijn op bredere ontwikkelingsdoelen, zoals kritisch denken, verbanden leggen, reflecteren en onderzoeken, maar ook het ontwikkelen van sociale vaardigheden die belangrijk zijn voor samenwerking en sociale redzaamheid.